Krajowa akcja BEZPOŚREDNIO OD POLSKIEGO ROLNIKA

Sprzeciwiając się aktualnie obowiązującemu prawu (oraz prawu, które ma obowiązywać od 1 stycznia 2016), które czyni najlepszą polską żywność pochodzącą z tradycyjnych, rodzinnych gospodarstw nielegalną, Międzynarodowa Koalicja dla Ochrony Polskiej Wsi ICPPC wspólnie z rolnikami

Czytaj więcej...

Program „ZDROWIE I TRADYCJA” -szansą na zdrowsze życie dzieci i młodzieży - poparciem dla ekologii - realizacją celów polityki rolnej państwa

Program „Zdrowie i Tradycja” zmierza do skutecznego  rozwiązania spraw, o których w Polsce jest już głośno od dawien dawna i które, w zgodnej opinii  decydentów i podmiotów zainteresowanych, wymagają zmian i dostosowania do warunków XXI w. W „orbicie” programu znalazły się m.in.  kwestie związane z wprowadzeniem „zdrowej żywności” do szkół oraz propozycją nowej „racji bytu ” dla  gospodarstw niskotowarowych, a także polityki rolnej państwa zawartej w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2015-20. Połączenie tych kwestii stanowi przesłankę do uczynienia z  sektora produkcji ekologicznej oraz tradycyjnej silnej, dobrze zorganizowanej  polskiej marki mogącej stwarzać szanse rozwoju gospodarstwom  niskotowarowym, jak również doprowadzić do zmiany nawyków żywieniowych dzieci i młodzieży.

Jedną z najistotniejszych cech programu, dzięki zastosowaniu odpowiednich mechanizmów, jest jego korelacja m.in. z Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na latach 2015-20. PROW zalicza do słabych stron polskiego rolnictwa problem rozdrobnienia gospodarstw (około 1.5 mln) oraz ich słabą integrację z sektorem przetwórczym. Wskazuje na formy i kierunki w jakich powinny przebiegać zmiany: ułatwienie transferu wiedzy i innowacji, poprawa konkurencyjności, poprawa organizacji łańcucha żywnościowego, odtwarzania, chronienia i wzmacniania ekosystemów zależnych od rolnictwa i leśnictwa, wspieranie efektywnego gospodarowania zasobami i przechodzenia na gospodarkę niskoemisyjną, zwiększania zaangażowania społecznego, ograniczanie ubóstwa i promowania rozwoju gospodarczego na obszarach wiejskich.
                 
Z punktu widzenia programu „Zdrowie i Tradycja” szczególnie ważne są działania ułatwiające aktywizację i integrację małych i średnich  gospodarstw rolnych w grupy producenckie, przejście na metody ekologiczne, rozwój przetwórstwa rolnego i integrację społeczności lokalnych. Stwarzają one możliwość produkcji i dystrybucji  żywności ekologicznej oraz tradycyjnej  dla określonej grupy docelowej - dzieci i młodzieży szkolnej.

Czytaj więcej...

Kasze wracają do łask!

W przeszłości kasza często gościła na polskich stołach. Kojarzona głównie z rzeczywistością PRL-u, w miarę upływu czasu, została wyłączona z posiłków Polaków. Na szczęście dostaje teraz drugie życie. Według badań GUS przeciętne miesięczne spożycie kaszy w Polsce rośnie. W 2013 roku wynosiło 0,14 kg na osobę!1 Kaszę serwują już nie tylko bary mleczne, ale także modne restauracje. O zaletach płynących ze spożywania kasz opowiada Agnieszka Piskała, z programu edukacyjnego „Żyj smacznie i zdrowo”.

 

O kaszy słów kilka…

 

Kasza to jadalne ziarna i nasiona zbóż lub gryki, zatem posiada ich wszystkie wartości odżywcze
i walory zdrowotne. Im mniej jest przetworzona ─ tym ma ich więcej. Ta niepozorna potrawa jest bogatym źródłem skrobi, białka oraz witamin z grupy B. Ponadto zawiera znaczącą ilość składników mineralnych takich jak: magnez, wapń, żelazo czy fosfor, które korzystnie wpływają na stan naszego organizmu. Z kolei duża zawartość błonnika powinna zainteresować osoby odchudzające się. Dania bogate w błonnik usprawniają metabolizm oraz dają dłuższe uczucie sytości, co pozwala ograniczyć podjadanie między posiłkami.

 

Która kasza jest najzdrowsza?

 

Niewątpliwie można za taką uznać słynną kaszę gryczaną. ─ Jest bardzo dobrym źródłem białka, ponieważ zawiera go nawet 16% ─ to bardzo dużo jak na kaszę. Ponadto ma dużo składników mineralnych, na przykład magnezu, żelaza, potasu, krzemu czy cynku. Jest również bogata w rutynę, aminokwasy białkowe i kwas foliowy. Rutyna pomaga nam walczyć z infekcjami. Aminokwasy białkowe powodują, że nasza skóra ma prawidłową strukturę, włosy ładnie błyszczą, a paznokcie są trwałe. Kwas foliowy polecany jest kobietom w ciąży, ponieważ zapobiega wadom rozwojowym u maluchów. Co więcej, kasza gryczana w odróżnieniu od innych kasz nie zakwasza naszego organizmu. ─ tłumaczy Agnieszka Piskała. Sprawdzi się ona w diecie bezglutenowej, podobnie jak kasza jaglana oraz podczas odchudzania ─ zawartość kaloryczna ugotowanej kaszy gryczanej to tylko 63 kcal/100 g, a tłuszczu 0,5 g/100 g.

 

Czytaj więcej...

Strona 3 z 7